- Inicjatywa ustawodawcza przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów.
- RM przedkłada Sejmowi projekt ustawy budżetowej najpóźniej na 3 m-ce przed rozpoczęciem roku budżetowego. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze przedłożenie projektu.
- Senat może uchwalić poprawki w ciągu 20 dni od dnia przekazania jej Senatowi.
- Marszałek Sejmu przedstawia Prezydentowi.
- Prezydent podpisuje w ciągu 7 dni.
- (Prezydent nie może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawy budżetowej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia).
- W przypadku zwrócenia się Prezydenta do TK w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem, TK orzeka w ciągu 2 m-cy.
- Jeżeli ustawa nie zostanie przedstawiona Prezydentowi do podpisu w ciągu 4 m-cy od przedłożenia jej Sejmowi = Prezydent może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.
- RM w ciągu 5 m-cy od zakończenia roku budżetowego przedkłada Sejmowi sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej wraz z informacją o stanie zadłużenia państwa.
- Sejm po zapoznaniu się z opinią NIK podejmuje, w ciągu 90 dni, uchwałę o udzieleniu lub o odmowie udzielenia RM absolutorium.
Sejm uchwala budżet państwa na rok budżetowy w formie ustawy budżetowej.
Zasady i tryb opracowania projektu budżetu państwa, stopień jego szczegółowości oraz wymagania, którym powinien odpowiadać projekt ustawy budżetowej, a także zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej określa ustawa (ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych).
W wyjątkowych przypadkach dochody i wydatki państwa w okresie krótszym niż rok może określać ustawa o prowizorium budżetowym. Przepisy dotyczące projektu ustawy budżetowej stosuje się odpowiednio do projektu ustawy o prowizorium budżetowym.
Jeżeli ustawa budżetowa albo ustawa o prowizorium budżetowym nie weszły w życie w dniu rozpoczęcia roku budżetowego, RM prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przedłożonego projektu ustawy.