20101229

Tryb uchwalania ustawy budżetowej

  • Inicjatywa ustawodawcza przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów.
  • RM przedkłada Sejmowi projekt ustawy budżetowej najpóźniej na 3 m-ce przed rozpoczęciem roku budżetowego. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze przedłożenie projektu.
  • Senat może uchwalić poprawki w ciągu 20 dni od dnia przekazania jej Senatowi.
  • Marszałek Sejmu przedstawia Prezydentowi.
  • Prezydent podpisuje w ciągu 7 dni.
  • (Prezydent nie może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawy budżetowej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia).
  • W przypadku zwrócenia się Prezydenta do TK w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem, TK orzeka w ciągu 2 m-cy.
  • Jeżeli ustawa nie zostanie przedstawiona Prezydentowi do podpisu w ciągu 4 m-cy od przedłożenia jej Sejmowi = Prezydent może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.
  • RM w ciągu 5 m-cy od zakończenia roku budżetowego przedkłada Sejmowi sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej wraz z informacją o stanie zadłużenia państwa.
  • Sejm po zapoznaniu się z opinią NIK podejmuje, w ciągu 90 dni, uchwałę o udzieleniu lub o odmowie udzielenia RM absolutorium.


 

Sejm uchwala budżet państwa na rok budżetowy w formie ustawy budżetowej.

Zasady i tryb opracowania projektu budżetu państwa, stopień jego szczegółowości oraz wymagania, którym powinien odpowiadać projekt ustawy budżetowej, a także zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej określa ustawa (ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych).

W wyjątkowych przypadkach dochody i wydatki państwa w okresie krótszym niż rok może określać ustawa o prowizorium budżetowym. Przepisy dotyczące projektu ustawy budżetowej stosuje się odpowiednio do projektu ustawy o prowizorium budżetowym.

Jeżeli ustawa budżetowa albo ustawa o prowizorium budżetowym nie weszły w życie w dniu rozpoczęcia roku budżetowego, RM prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przedłożonego projektu ustawy.